- PII
- S0131611725020079-1
- DOI
- 10.31857/S0131611725020079
- Publication type
- Article
- Status
- Published
- Authors
- Volume/ Edition
- Volume / Issue number 2
- Pages
- 92-105
- Abstract
- The article examines such an important source for studying the history of Russian versification as late folk spiritual verse — a kind of a side branch of the classical poetic tradition. The paper provides information about the main themes and plots, images and motifs. In the verses of this group, Old Testament and New Testament themes are widespread; a number of texts take the form of a prayer addressed to Christ, the Mother of God, and the saints; an edifying principle is presented; poems of the funeral cycle occupy an important place; a number of plots reflect significant historical events. Such verses were widespread among the Old Believers, although the authors of the poems (often anonymous) were not necessarily Old Believers. This material has so far been underestimated by scholars, although many facts extracted from such texts make it possible to illuminate the problem of the verse formation its rhythmic structure, and to discover similarities and differences in literary and folk poetic creativity. Using the example of poems written in iambic tetrameter, I prove that the rhythmic tendencies of folk poetry and classical literary verse are based on the same general patterns. However, the prevalence of metrical models is not the same: while in classical Russian literature of the 19th century iambic tetrameter predominates, in folk tradition trochaic tetrameter is much more common. In the study, I demonstrate such a feature of folklore poems as irregular metrical failure, which is not determined by artistic and aesthetic goals and leads to the destruction of the poetic structure of text.
- Keywords
- четырехстопный ямб фольклор стиховедение народный стих метрика ритмика духовные стихи поэтика фольклора литература
- Date of publication
- 06.11.2025
- Year of publication
- 2025
- Number of purchasers
- 0
- Views
- 42
References
- 1. Афанасьева Э. М. Молитвенная лирика русских поэтов. М.: Издательский Дом ЯСК, 2021. 280 с.
- 2. Гаспаров М. Л. Современный русский стих: Метрика и ритмика. М.: Наука, 1974. 487 с.
- 3. Гаспаров М. Л. Очерк истории русского стиха: метрика, ритмика, рифма, строфика. М.: Наука, 1984. 320 с.
- 4. Гаспаров М. Л., Скулачева Т. В. Статьи о лингвистике стиха. М.: Языки славянской культуры, 2004. 288 с.
- 5. Мурашова Н. С. Старообрядческий духовный стих в контексте исторической эволюции внебогослужебного духовного пения. Новосибирск: Изд-во Новосиб. гос. пед. ун-та, 2019. 371 с.
- 6. Никитина С. Е. Устная народная культура и языковое сознание. 2-е изд. М.: Ленанд, 2014. 192 с.
- 7. Петров А. М. Четырехстопный хорей в русских фольклорных духовных стихах поздней традиции: некоторые вопросы метрики и ритмики // Вопросы языкознания. 2022. № 3. С. 54–74. DOI: 10.31857/0373-658X.2022.3.54-74
- 8. Полилова В. С., Белоусова А. С. К проблеме внутри- и межъязыкового ритмического влияния: Пушкин (Песни «Пира во время чумы») и Блок («В этой жизни слишком темной...») // Вестник Московского университета. Сер. 9. Филология. 2023. № 4. С. 157–171. DOI: 10.55959/MSU0130-0075-9-2023-47-04-14
- 9. Тарановский К. Ф. Русские двусложные размеры. Статьи о стихе. М.: Языки славянской культуры, 2010. 552 с.
- 10. Тверьянович К. Ю. Русский стих 1735–1810-х годов: Метрика и строфика: Антология / Под ред. П. Е. Бухаркина. СПб.: Филол. факультет СПбГУ, 2013. 320 с.
- 11. Федотов Г. П. Стихи духовные: Русская народная вера по духовным стихам. М.: Гнозис, 1991. 192 с.
- 12. Liapin S. Russian Iambic Tetrameter: The Evolution of its Rhythmic Structure // Studia Metrica et Poetica. 2020. Vol. 7. No. 2. Pp. 7–22. https://doi.org/10.12697/smp.2020.7.2.01